Pages

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Saturday, July 14, 2012

TIPS MENANGANI STRESS




Assalamualaikum dan salam sejahtera hari ni aku nak kongsikan tentang tip atau cara menangani stress
siapa yang tak penah lalui stress tipu jer kan2.


stress and stress

1.Uruskan Masa Dengan Efektif

Cara pengurusan masa anda yang betol perlu membuat jadual harian dan Pastikan anda mempunyai masa untuk diri sendiri dan masa untuk melakukan aktiviti yang dapat mengurangkan tekanan. Lakukan aktiviti yang paling penting terlebih dahulu.

2) membaca Al-Qur'an

Dengan membaca Al-Quran insyallah hati akan menjadi tenang dan seterusnya boleh kurang stress dan Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi anda untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.


3)Banyakkan Solat Sunat

Rajinkan diri anda dengan Solat sunat Rawatib yaitu solat-solat sunat sebelum mahupun sesudah solat fardu lima waktu bangun pada waktu malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.

4) Dapatkan Tidur yang Cukup

Perlu Tidurlah sekurang-kurangnya 6 - 8 jam sehari. Tetapi jangan kurang tidor atau terlebih kerana boleh mengganggu waktu anda dengan mengantuk dan boleh mengakibatkan stress memikir dan menyiapkan kerja yang bertimbun.

Lakukan Senaman

Aktiviti fizikal adalah cara terbaik untuk menangani tekanan. Ia akan kurang stress pada diri anda dan seterusnya boleh cergaskan otak anda.



...Terima Kasih Kerana Sudi Membaca...

0 nasihat :):

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reservedhttp://firdausf26.blogspot.com/